Employer Branding

vervolg

De eerste stap is:

het verhaal naar boven krijgen. Wat maakt het werken bij jouw organisatie interessant en aantrekkelijk? Welke aspecten spelen een rol en welke zijn ‘typisch organisatie X’? Samengebracht met zaken als ‘kernwaarden’ en doelgroepproposities – wat heb je voor mensen in de aanbieding – ontstaat een employer story met daaraan gekoppeld handvatten voor het communiceren van interessante mogelijkheden voor de doelgroepen – zowel intern als extern.

Daarna is het zaak om ervoor te zorgen dat het ook bij die doelgroepen terecht komt, dat het wordt uitgedragen op een manier die interessant, aantrekkelijk en consistent is. Dat kan groot of klein worden aangepakt, maar het verhaal is altijd behulpzaam bij het bepalen van de uiteindelijke ‘inhoud’ – of het nu om het verhaal op de website gaat, een open dag, de trefwoorden in een SEO-campagne of de keuzes in een vacaturetekst.

Wat is het resultaat  - en wat zijn bedreigingen?

Het resultaat is een eenduidige manier van communiceren, die laat zien wat je organisatie voor werkgever is. Het zorgt ervoor dat versnippering en/of een eenzijdige benadering worden beperkt of voorkomen. Het maakt keuzes en briefings aan externe partijen gemakkelijker, omdat dat vanuit één ‘idee’ gebeurt. Maar er kunnen ook dingen fout gaan. Bedreigingen kunnen zijn:

•             een eenzijdige focus op vacatures of knelpuntdoelgroepen

•             te groot (willen) maken – employer branding is geen imagocampagne

•             het verhaal klopt niet – te mooi, te weinig onderscheidend of gewoon niet waar

•             gebrek aan regie

•             te veel óf te weinig interne afstemming


Is dat alles?

Het werkgeversmerk fungeert steeds meer als een soort kompas voor alle activiteiten die zijn gericht op aantrekkelijk werkgeverschap. Hoe meer elementen in de werkbeleving dit uitdragen, hoe beter de employer story uiteindelijk tot leven komt. Dat is des te meer van belang omdat huidige werkgevers geen gesloten bolwerk meer zijn met alleen vaste medewerkers. De trend naar flexibele netwerkorganisaties betekent het onderhouden van een (werkgevers)relatie met een veel bredere groep, waarin ook interimmers, uitzendkrachten en toeleveranciers zitten. Dan moet het verhaal op alle fronten ‘kloppen’.

Bron: Annemarie Stel Wervingsvisie.nl werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.