Kwaliteit versus Kwantiteit

Er is altijd een relatie tussen de hoeveelheid reacties die een vacature ontvangt en de kwaliteit van de kandidaten. Op verschillende manieren kunt u hierop controle uitoefenen om uiteindelijk een balans te vinden die goed bij uw situatie of vacature past.

Hoeveelheid informatie

Er zijn sollicitanten die op alle vacatures solliciteren en dan wel zien waar zij op worden uitgenodigd, werk is werk is het motto. Er zijn ook kandidaten die zeer selectief zijn in waarop zij solliciteren. Zij zullen kritisch naar de geboden informatie kijken over het bedrijf, het product, de inhoud van de functie en arbeidsvoorwaarden. Wilt u ook reacties ontvangen van deze laatste groep sollicitanten, dan zult u voldoende informatie moeten bieden en deze netjes, helder en duidelijk moeten presenteren.

Vacature wervend brengen

Houd de vacature omschrijving kort en bondig, beperk de tekst tot de de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden en geef aan waar u met uw bedrijf naartoe wilt of wat de focus voor de komende tijd in de geboden functie gaat worden. Geef daarnaast ook aan waarom een werknemer nou juist voor uw bedrijf moet kiezen, wat kan hij of zij bij u verwachten.

We zien vacatures met 1 of 2 regels tekst, bijvoorbeeld “diensten van 8 tot sluit en minstens 1 dag in de week vrij, salaris volgens CAO”……   Neem als voorbeeld een kok, veel bedrijven zijn er naar op zoek, die hebben dus iets te kiezen en dan zult u zich moeten onderscheiden om hem of haar juist bij u te laten solliciteren en zullen dergelijke “one-liners” de klus niet klaren.

Functie eisen

Veel kandidaten solliciteren alleen als zij aan alle functie-eisen voldoen. Het aantal reacties op een vacature zal hoger worden als er minder functie eisen zijn.

Functie groepen

U kunt een functie indelen in meer functiegroepen. Als u de functie in meerdere groepen plaatst zal deze door meer kandidaten worden gezien. Functiegroep moet echter wel relevant blijven anders zal dit weer invloed krijgen op uw imago op de arbeidsmarkt.

Opbouwen van een goede naam

Een goede naam op de arbeidsmarkt heeft grote invloed op de hoeveelheid en kwaliteit van reacties op vacatures. Het is echt de moeite waard om een goede naam op te bouwen.  Bedrijfsuitjes, leveranciers bezoek, opleidingen, altijd en snel reageren naar sollicitaten, alles werkt mee. Gebruik de profiel pagina van de website om uw bijzonderheid als werkgever te onderstrepen in plaats van een wervende tekst gericht op gasten van uw bedrijf. Laat zien wat een mooie kansen en uitdagingen er bij uw bedrijf liggen, plaats niet alleen de management vacatures maar ook leerplaatsen, stageplaatsen en vacatures voor bijbanen. Meer info over arbeidsmarkt communicatie treft u aan onder het kopje arbeidsmarktcommunicatie Horeca van deze tips.

CV en of Motivatiebrief verplicht meesturen

U heeft de mogelijkheid per vacature aan te geven of een CV en/of motivatiebrief verplicht moeten worden meegestuurd in een sollicitatie. Minder werk voor de sollicitant resulteert over het algemeen in meer reacties maar de gemotiveerde kandidaten zal geen moeite hebben om een extra inspanning te verrichten voor een gewenste baan. Anderzijds vinden sommige mensen het moeilijk hun motiviatie om een goede manier op papier te zetten en is een verplichte brief een reden om dan maar niet te solliciteren. Voor veel functies in de horeca is het helemaal niet nodig om een goede brief te kunnen schrijven en daarom kunt u dit per vacature aan of uitzetten.

Adverteren

Als u wilt adverteren op deze website, neem dan contact op via info@xs2jobs.nl of klik op werkgevers.

Volg ons

Op social media