Tips voor het sollicitatiegesprek voor een baan - bijbaan in de Horeca


Een brief en CV zijn belangrijk om de eerste fase door te komen en zijn vooral een middel om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. Dit gesprek is bedoeld om zowel het Horeca bedrijf als de kandidaat in staat te stellen zich te oriënteren en elkaar beter te leren kennen. Met het gesprek geef je een eerste indruk af en vaak heeft die een grote invloed op de uiteindelijke beslissing van een werkgever. Omdat je maar één keer een eerste indruk kunt afgeven is een goede voorbereiding op het gesprek van groot belang. Je vergroot je kans op de baan en het levert je zeer waarschijnlijk veel meer informatie op over het Horeca bedrijf, de functie en de verwachtingen. Hiermee kun je ook zelf een weloverwogen beslissing nemen of dit je droombaan gaat worden.

Het gepsrek voorbereiden

Bereid je dus goed voor! Probeer zoveel mogelijk informatie te vinden over het Horeca bedrijf, hoe groot is het, is het onderdeel van een groep, wat wordt er geserveerd, hoe zit de organisatie in elkaar, wat zijn de ontwikkelingen in de omgeving. Wat weet je zelf van de branche/ type Horeca bedrijf? Welk type gast komt er, wat zijn de verwachtingen van die gasten. Wellicht kunt je hierover meer lezen, informatie opzoeken via het internet of in de bibliotheek. Wellicht kun je via bijvoorbeeld Linkedin erachter komen of je iemand kent die werkt of werkzaam is geweest in het bedrijf, alle kleine beetjes kunnen helpen

Bedenk van te voren mogelijke vragen

Maak gerust een lijstje met vragen, het is geen probleem om deze mee te brengen naar het sollicitatiegesprek. Zijn er nog onduidelijkheden over de verwachtingen die het bedrijf heeft ten aanzien van de nieuwe medewerker, doelstelling voor de functie, zijn de taken duidelijk, de verantwoordelijkheden, werktijden, de minder leuke kanten van het vak ? Het sollicitatiegesprek is het moment om meer informatie in te winnen! Dus stel vragen over de geschiedenis, de organisatie, rapportage lijnen, toekomstplannen en de afdeling.

De mogelijk toekomstige Horeca werkgever wil ook weten wie jij bent en bereid je dus voor op vragen die je kunt verwachten. Veel gestelde vragen zijn:

  • Wat is de reden van vertrek bij je vorige werkgever;
  • wat is je motivatie om in dit bedrijf te komen werken;
  • wat zijn je verwachtingen van de werkzaamheden;
  • Waarom zouden we jou voor deze functie moeten aannemen;
  • Noem eens twee goede eigenschappen op van jezelf;
  • Kun je ook twee slechte eigenschappen noemen; 
  • Als je jezelf zou vergelijken met een automerk, welk merk zou je dan zijn en waarom.


Er zijn uiteraard nog veel meer vragen te verzinnen, vooral gericht op vakspecifieke situaties gericht op de functie. De interviewer vraagt vaak naar voorbeelden van situaties die je hebt meegemaakt en hoe je in die situaties dan reageerde. 

Andere punten waar je je op kunt voorbereiden

Het is erg belangrijk op tijd aanwezig te zijn voor het gesprek. Neem ruim voldoende de tijd om bij het Horeca bedrijf te komen, als je met openbaar vervoer gaat, neem dan een bus of trein vroeger. Plan de route van te voren, weet je hoe je er moet komen, welke afslag of welke tram of bus, of als je met de auto gaat, waar kun je parkeren.

Breng het telefoonnummer en de naam van het contactpersoon mee. Mocht je ondanks alle voorbereiding toch vertraagd zijn, dan kun je haar of hem op tijd op de hoogte stellen.

Wat ook belangrijk is om mee te nemen is je uw eigen Curriculum Vitae en kopie van de sollicitatiebrief, je vragenlijstje en eventuele diploma's, getuigschriften, legitimatie en andere belangrijke documenten.

Maak een goede eerste indruk

Als je iemand voor het eerst ontmoet, dan krijg je binnen één minuut een bepaalde indruk van die persoon. Deze eerste indruk heeft grote invloed op hoe je iemand ervaart.  Ook in sollicitatiegesprekken in de Horeca wordt er veel vertrouwen gegeven aan deze eerste indruk, tenslotte zal de gast straks waarschijnlijk hetzelfde ervaren. Veel factoren spelen mee bij die eerste indruk; je kleding, je handdruk, oogcontact, je houding, stiptheid en zelfs je ledematen spelen een rol in de beoordeling van je gesprekspartner. Belangrijk dus om even stil te staan bij hetgeen je non-verbaal vertelt. 

Het 1e Sollicitatie gesprek

Het eerste gesprek is een goede gelegenheid voor een uitgebreide oriëntatie voor beide kanten. De kandidaat kan in dit gesprek uitzoeken of dit de werkgever is waar hij of zij naar op zoek is en de horeca werkgever kan voor zichzelf bepalen of jij de juiste kandidaat bent voor de functie.

Een sollicitatiegesprek in de Horeca verloopt over het algemeen volgens een bepaalde opzet. Deze opzet wordt vaak bepaald aan de hand van jouw Curriculum Vitae en je  begeleidende brief. Deze wordt vergeleken met profiel van de horeca functie, gewenste karakter eigenschappen, benodigde vaardigheden en opleiding etc. Bereid je dus voor.

Meestal bestaat een eerste sollicitatiegesprek uit de volgende fasen:

  • Introductie over het bedrijf en de inhoud van de functie; 
  • wederzijdse uitwisseling van relevante informatie
  • afsluiting en informatie over vervolg procedure.

De introductie

In deze fase geeft de interviewer aan wat de onderwerpen zullen zijn voor het gesprek, vaak ook wordt er aangegeven hoe lang het gesprek zal gaan duren. Meestal zal je gesprekspartner proberen je in deze fase op je gemak te stellen door wat vragen te stellen op het informele vlak.

Wederzijdse uitwisseling van relevante informatie

In deze fase zal je gesprekspartner wat uitgebreider vertellen over het horeca bedrijf, de toekomst verwachtingen, de verschillende afdelingen, bedrijfscultuur, etc. Ook de inhoud van de functie en verwachtingen van de nieuwe medewerk(st)er zullen aan bod komen.  De nieuwe werkgever zal zeer specifiek inzoomen op de functie-eisen en werkervaringen die nodig zijn om de positie goed te kunnen uitoefenen.

Een logische vervolgstap in dit gesprek  is dan om meer van jouw achtergrond te leren kennen.  Vaak worden er situaties geschetst en gevraagd of jij dit hebt meegemaakt en hoe je toen reageerde. Niet zelden zal er worden gevraagd zelf wat te vertellen over ervaringen die je hebt meegemaakt en je visie op het vak. Onderwerpen als  als leiderschap kwaliteiten, behaalde successen, afgeronde projecten zullen aan de orde komen om je geschiktheid te kunnen bepalen.

Als je zelf vragen stelt is dat een teken van betrokkenheid en gedrevenheid, het geeft aan  dat je met je sollicitatie bezig bent. We geven je een suggestie van de sterke vragen die je als kandidaat zou kunnen stellen tijdens het sollicitatiegesprek:

  • de taken en inhoud van de werkzaamheden;
  • opleidingsmogelijkheden in het bedrijf;
  • procedure voor interne kandidaten bij vacatures en de doorgroeimogelijkheden;
  • hoeveel ruimte je krijgt voor eigen initiatief in de baan;
  • hoeveel collega's zijn er op de afdeling;
  • wat zijn de mindere kanten van de functie
  • op welk onderwerp zal de focus de komende tijd moeten liggen
  • waarom is je voorganger vertrokken. 

Na het gesprek

Zodra je uit het gesprek vandaan komt is het aan te raden een verslagje hiervan te maken voor jezelf. Hoe vond je dat het ging, met welke mensen heb je gesproken, wie heb je verder onmoet, beschrijf de verantwoordelijkheden van de positie, de focus voor de toekomst en andere punten die de interviewer van belang vond. Omschrijf ook op welke punten je het gesprek goed vond lopen en waar het minder goed ging. Als blijkt dat het gesprek succesvol was, dan kun je het verslag goed gebruiken voor een tweede gesprek. Was het gesprek niet succesvol, dan kun je hiervan leren en bij een volgend gesprek niet weer dezelfde fouten maken
 

De verdere sollicitatie procedure

Na afloop van het eerste gesprek hebben beide kanten een indruk van elkaar gekregen. Er zal in de meeste gevallen niet direct een besluit worden genomen maar er worden meestal wel afspraken gemaakt over het vervolg van de procedure. Als dit niet duidelijk wordt aangegeven, vraag er dan naar. Je weet dan in het ieder geval wanneer en hoe je geïnformeerd gaat worden.

Het tweede gesprek

Na het eerste gesprek ontvang je ofwel een afschrijving of je wordt uitgenodigd voor een tweede sollicitatiegesprek.  In het 2e gesprek wordt specifieker ingegaan op vaktechnische zaken of onderwerpen waar in het 1e gesprek niet op is ingegaan. Soms zal er ook een andere gesprekspartner of een tweede gesprekspartner aanwezig zijn. (Bijvoorbeeld de manager, of direct leidinggevende. Bereid ook dit gesprek goed voor en denk goed of je nog vragen wilt stellen over het vorige gesprek of aan de nieuwe gesprekspartner.

Het tweede sollicitatiegesprek is vaak veel concreter en na afloop is meestal wel duidelijk in welk tijdsbestek  men een beslissing wil nemen en wat jouw kansen zijn op de functie. Zorg dat je tijdens dit gesprek weet per wanneer je beschikbaar kunt zijn en breng ook een salarisindicatie mee voor als daarom wordt gevraagd

Nog een paar tips

In de eerste fase van ieder gesprek zal de interviewer een poging doen je een beetje op je gemak te stellen. Je mag het aangeboden drankje gerust accepteren. Drink echter geen alcohol en rook niet tijdens een interview, van koffie krijg je een droge mond, water is veruit het meest praktisch, ga zitten als je een plaats aangeboden krijgt.

Let op je zithouding, zit rechtop of licht voorovergebogen met je borst vrij en je handen boven tafel.

De gesprekken die het beste lopen, spelen zich af in een relatief informele sfeer. Houdt wel je antwoorden zakelijk en kort en ontspan je.

Door oogcontact te maken maak je een eerlijke(r) indruk. Als je een gesprek hebt met meerdere gesprekspartners, kijk hen dan afwisselend aan als je zelf spreekt.

Neem even de tijd als je in paniek raakt, neem bijvoorbeeld even een slokje van je drinken. Je mag na afloop van het gesprek best vragen welke indruk je hebt achtergelaten.

Assessment

Een assement of selectieonderzoek maakt soms deel uit van de procedure. Zo hoopt de werkgever een vollediger beeld van de sollicitant te krijgen. Karaktereigenschappen, capaciteiten, kennis en vaardigheden kunnen allemaal getest worden.

Medische keuring

Bij sommige beroepen maakt een medische keuring onderdeel uit van de procedure. Medische keuringen zijn in principe verboden. Behalve bij posities waaraan specifieke medische eisen gesteld moeten worden. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om bij kok vanwege hygiëne eisen. Lees hier meer over de zogenaamde sollicitatiecode.

Filmpje

van OnlineMBA.com met tips voor het sollicitatiegesprek, klik hier