Vooral in de horeca moet je investeren in een topteam

Door Monique Van Gevelt  -  17 januari 2019

Om medewerkers nog enigszins aan je te binden moet je tegenwoordig een woest aantrekkelijk horecabedrijf hebben. Ze overtuigen om voor jouw zaak te kiezen is dan ook een kunst.

Iedereen wil het liefst capabele, gemotiveerde medewerkers die er écht voor gaan. Maar dan moet je ze niet teleurstellen zodra ze bij jou aan boord zijn. Helaas blijkt de realiteit vaak anders dan voorgespiegeld tijdens het sollicitatie proces. Puur omdat het verkooppraatje mooier blijkt dan de waarheid. Er wordt een wortel voorhouden. Echter wil je mensen behouden, dan zal je eerst moeten investeren. Zoals in het stroomlijnen van je processen, maar ook dat je waarmaakt wat je beloofd.

Waan van de dag

Zodra nieuwe medewerkers over de drempel zijn gestapt, belanden ze al snel in de waan van de dag. Door het tekort aan mensen worden ze direct operationeel ingezet met te weinig training en begeleiding. Vaak komt dat omdat de leidinggevende zelf ook wordt opgeslokt door taken en verantwoordelijkheden. Veelal zaken die urgent zijn, maar niet per se belangrijk. Terwijl je beter je tijd kan besteden aan werkzaamheden die echt impact maken op je bedrijf en die van vitaal belang zijn voor je groei. Zoals het creëren van een topteam.

Het fundament voor een topteam

Om een goed team om je heen te verzamelen moet je investeren in tijd en middelen. En rekening houden met het onderstaande.

  • In een goed werkend team durf je elkaar feedback en opbouwende kritiek te geven. Als leidinggevende faciliteer je dit en fungeer je als coach. Door regelmatig de teamprestaties te evalueren creëer je leermomenten waarbij het team gezamenlijk op zoek gaat naar oplossingen en mogelijkheden.
  • Wederzijds respect is doorslaggevend. En dit kun je niet afdwingen. Wel kun je in het team helder maken waar de sterke kanten van elke medewerker liggen en hoe die in teamverband benut gaan worden. Luisteren, motiveren en bijsturen is vervolgens aan de coach. Door die sterke kanten te belichten zullen mensen zich niet aangevallen voelen, maar juist meer begrip krijgen voor elkaar en dus beter samenwerken. Daarnaast zorgt een focus op sterke kanten voor betere prestaties en minder ziekteverzuim. Mocht er toch iemand uit de bocht vliegen, brand diegene dan niet af maar heb een goed gesprek waarbij jij niet preekt, maar juist de ander spreekt. Zo leg je sneller de vinger op de zere plek.
  • Zorg dat nieuwe mensen passen in je bedrijfscultuur en neem ze op in het team. Geef ze niet het gevoel alleen te staan. Mensen maken graag onderdeel uit van iets. En als dat ‘iets’ een positief, professioneel en gemotiveerd team is, dan is de kans dat ze weggaan kleiner.
  • Prikkel je medewerkers en wakker hun vuur aan. Maak ze enthousiast over de toekomst. Kijk wat hun dromen zijn en speel daarop in. Hoe kun je ze helpen met hun carrière en toekomst? Het is heel motiverend wanneer de eigenaar of leidinggevende zich dit aantrekt en er iets mee doet.
  • Zorg voor passende trainingen voor het team, maar kijk ook naar persoonlijke ontwikkeltrajecten. Als je denkt dat iemand niet wil werken aan zijn of haar ontwikkeling, dan bestaat de kans dat je niet de juiste vragen hebt gesteld. Of diegene heeft ontwikkelingswensen die buiten jouw gezichtsveld liggen. Het is niet voor niets dat bedrijven medewerkers steeds vaker een eigen budget geven, wat ze zelf mogen besteden aan trainingen en opleidingen.
  • Geef je team vrijheid. Sta open voor dialoog en ideeën. Hoe groot of klein het onderwerp dan ook. Zorg voor de juiste middelen om professioneel te kunnen werken en leer je medewerkers hoe ze zelf gedegen beslissingen kunnen nemen. Je kunt altijd de grenzen aangeven waarin ze mogen bewegen.

Goed voorbeeld doet volgen

Niet elke ondernemer of leidinggevende is een autoriteit met natuurlijk overwicht. Zo iemand met ervaring, kennis, charisma, inlevingsvermogen en daadkracht. Maar ook als je dit alles (nog) niet in huis hebt, moet je je realiseren dat je als leider een rolmodel bent voor je medewerkers. Jouw handelen is de norm en mensen spiegelen zich hieraan. Realiseer je dat slecht voorbeeld, slechte dingen in mensen naar boven haalt. Dus hou jij je als werkgever niet aan gemaakte afspraken, verwacht dan ook niet dat jouw medewerkers dat doen.

Een ondernemer en leider moet integer zijn. Doe dat nooit geweld aan want anders verlies je aan gezag en geloofwaardigheid. Als je je bedrijf en team wilt laten groeien, dan moet je zelf ook groeien. Zorg daarom dat je elke dag weer een beetje slimmer wordt.

Deze bijdrage is van Monique van Gevelt
Monique is mentor voor horecaondernemers die willen groeien met hun bedrijf en als persoon. Daarnaast is ze gespecialiseerd in het ontwikkelen van horecaconcepten en marketing.
VanGevelt ∙ Strategisch Horeca Advies | https://www.vangevelt.nl

   

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:

Naam*
E-mailadres
Je bericht*
Neem de code over*
Captcha

Adverteren

Als u wilt adverteren op deze webiste, neem dan contact op via info@xs2jobs.nl of klik op werkgevers.

Volg ons

Op social media