Krapte op de arbeidsmarkt een feit!

 

Toen het de afgelopen jaren allemaal wat minder ging, werd elke vacature overladen met sollicitanten, ongeacht de kwaliteit van de advertentietekst of het pakket dat werd aangeboden.

Dat is dit jaar wel even veranderd, met dat zaken voor de ondernemers steeds beter gingen, steeg het aantal vacatures enorm en is er op dit moment sprake van verzadiging; de meeste (zeker de goede) mensen hebben inmiddels een baan en het aantal vacatures blijft hoog.

Zeker wanneer je bijvoorbeeld een kok zoekt is het aansluiten bij de tientallen andere ondernemers die dezelfde vacature hebben.

Om een goede kandidaat voor je vacature te vinden zal je deze met argumenten moeten overtuigen dat hij of zij beter af is om bij jou in dienst te zijn dan in zijn of haar huidige baan te blijven. Profileer je dus als werkgever, geef aan waarom het top is om bij jou te werken. Je onderscheiden hoeft niet direct geld te kosten, dat kan ook met kleine dingen die het werken veraangenamen en de functie extra interessant maken;

Voorbeelden: 

  • Hoe zit de bedrijfsformule in elkaar, wat is de signature dish van je Chef?
  • Gelegenheid tot opleidingen
  • Kan je personeel parkeren bij je bedrijf? - Vergoeden van reiskosten
  • Kunnen medewerksters in het donker ’s avonds laat veilig naar huis?
  • Informatie over werktijden, soort arbeidscontract aantal uren parttime dienstverband
  • Uniformen wassen voor de medewerkers
  • Aanmoedigen om mee te doen aan wedstrijden
  • Regulier werkoverleg waar men ideeën kwijt kan en waar je als ondernemer ook problemen kwijt kan, het zal je verbazen hoe oplossingsgericht je personeel kan denken
  • Bezoek aan leveranciers
  • Wat kan iemand bij jou leren? Roosters maken, foodcost uitrekenen, hoe zit je zakelijke formule in elkaar

 

Hoewel het soms lastig is om als ondernemer zelf te zien wat er zo prettig aan is om bij jou te werken of wat er kan verbeteren, is daar een prima oplossing voor;

Zet je team eens bij elkaar en vraag waarom ze graag voor je werken en welke zaken ze graag anders of beter zouden zien. Als je vermoed dat ze niet zo maar alles tegen je willen zeggen, kun je ze ook apart bij elkaar laten komen en samen een lijst met punten op laten stellen.

 

Ook van belang: 

In de gespreksronde zal een kandidaat het bedrijf moeten overtuigen dat hij of zij de juiste kandidaat is voor de positie. Maar voor er een gespreksronde kan plaats vinden zal het bedrijf de kandidaten moeten overtuigen dat dit het bedrijf is waar zij graag voor willen gaan werken. 

 

Het aantal reacties op een vacature is afhankelijk van verschillende factoren: 

  • Vacature tekst
  • Populariteit van de functie
  • (secundaire) arbeidsvoorwaarden
  • Timing (vakantie- of feestdagen periode)
  • Populariteit Werkgever
  • Locatie Werkgever

 

 

Mogelijke actiepunten:

 

Inhoud Bedrijfsprofiel pagina

  • Bij de meeste bedrijven staat hier informatie voor klanten die men op zijn homepage  ook al presenteert.
  • Eigenlijk moet hier staan wie je bent als werkgever, wat je te bieden hebt en  waarom men bij jou zou moeten komen werken.
  • Laat een medewerker aan het woord door een interview, wat staat er op  de kaart, wie is de Chef, zijn er prijzen gewonnen, wat is de bedrijfsfilosofie. 

 

Vacature tekst 

  • Besteed ruim aandacht aan je vacature tekst en schrijf deze vanuit het oogpunt van de sollicitant, dat wil zeggen niet een lijstje met eisen en verantwoordelijkheden, maar een omschrijving die aanspreekt. Dus niet een takenlijstje maar de kern of doelstelling van de functie.

Voorbeeld:

Eis:

Je ben 7 dagen per week flexibel beschikbaar en bereid weekenden en feestdagen te werken

Of je schrijft:

Het restaurant is 7 dagen per week geopend voor ontbijt, lunch en diner. Voor het invullen van de diensten wordt 2 weken van tevoren een rooster opgesteld, je kunt worden ingeroosterd voor zowel week, weekend als feestdagen. Binnen alle redelijkheid proberen wij hierbij zoveel mogelijk rekening te houden met rooster verzoekjes. Per dienst zal je 8 uur worden ingeroosterd en je vrije dagen zullen zoveel mogelijk aaneengesloten zijn. Wij verwachten hierbij wel enige flexibiliteit, de gast staat centraal en soms is hierbij wat extra inzet nodig. Mocht een dienst uitlopen, dan worden extra gewerkte uren later weer gecompenseerd in vrije tijd. (of uitbetaald?)

Dit kost even tijd maar is de sleutel tot succes.  

 

Opleiden 

  • Zoek je een supervisor of assistent? Dat kan natuurlijk voorkomen, maar eigenlijk zou voor zo’n functie een kandidaat in je bestaande team moeten zitten.
  • Kijk naar de potentie in je team en begeleid bestaande medewerkers naar die functie, doorgroeien is belangrijkste wens van veel medewerkers


Bonus

  • Kandidaten die door de eigen medewerkers worden aangedragen is vaak desnelste, eenvoudigste en meest betrouwbare manier van werven. Veel bedrijven bieden hun medewerkers een leuke bonus voor het aandragen van kandidaten die worden aangenomen en door hun proeftijd heen komen.

 

Sociale Media

  • Wij plaatsten alle vacatures door naar facebook,linkedinen twitter, door de vacatures zoveel mogelijk te liken, delen en/of retweeten bereik je snel de juiste doelgroep. Het is vooral prettig als collega’s dit willen doen, zij hebben tenslotte vaak veel horeca  vrienden in hun sociale netwerk.

 

Vindbaarheid vergroten van je profielpagina met vacatures

  •  Zoekmachines waarderen pagina’s op internet o.a. door de links die naar die pagina toegaan. Je kunt de vindbaarheid van jouw pagina op WerkenineenHotel.nl of WerkenindeHoreca.nl aanzienlijk verbeteren door een link op je eigen website te plaatsen naar jouw profiel pagina op WerkenineenHotel.nl of WerkenindeHoreca.nl. 

 

Lagere eisen is meer reacties 

  • Kijk nog een kritisch naar de functie-eisen, zijn deze een absolute noodzaak of kun je bepaalde eisen ook weg laten? Als je minder eisen stelt zul je meer reacties ontvangen.
  • Er kunnen soms hele goede kandidaten zijn met een profiel waar aan je niet eerder hebt gedacht
  • Per vacature kun je aangeven of het bijsluiten van een CV en/of sollicitatiebrief verplicht is. Ook hier geldt dat minder eisen meer reacties op zal leveren. Niet iedere kandidaat vindt het makkelijk om een brief te schrijven of een CV op te stellen en een goede brief kunnen schrijven zal niet voor iedere functie noodzakelijk zijn.
  • Als je de Engelse tekstvakken in een vacature invult, dan zal de vacature ook vindbaar worden op de Engelse kant van de website. Vul je hier niets in, dan is de vacature daar niet vindbaar. De site wordt niet gepromoot in het buitenland, de Engelse versie wordt vooral gebruikt door mensen die al in Nederland zijn en niet of niet goed Nederlands spreken, of gewoon een voorkeur hebben voor de Engelse taal. 

 

 Lange termijn denken 

  • Een goede reputatie op de arbeidsmarkt is zeer belangrijk bij het werven van nieuwe medewerkers. Het opbouwen hiervan is een langer termijn proces.
  • Het helpt hierin om niet alleen de moeilijk in te vullen vacatures te communiceren maar alle carrière kansen te delen. Mooie management functies maar ook stage mogelijkheden of andere opleidingsplekken, bijbanen etc. Hiermee toon je  goed werkgeverschap.