Werksfeer typisch voor werken in de Horeca

 
Medewerkers In de Horeca in Nederland zijn vaak jonge mensen, veelal uit verschillende culturen. De werksfeer onderling is meestal erg plezierig en collega’s worden in veel gevallen vrienden die elkaar ook buiten het werk om regelmatig zien. Humor speelt een belangrijke rol in het werk. Naast een leuke werksfeer die typisch is voor de Horeca zijn er ook uitstekende (internationale) loopbaan mogelijkheden, vooral in de keten bedrijven en hotels. Maar ook binnen de kleinere bedrijven zijn er vaak goede doorgroei mogelijkheden. In de Horeca kun je veel en snel leren. Dit komt vooral  vooral doordat je veel nieuwe dingen mag doen maar leren wordt ook vaak ondersteund met cursussen en trainingen. Omgang met directieleden is meestal plezierig en informeel.

De Horeca is dynamisch en, met name in de grote steden,  internationaal en multidisiplinair waardoor geen dag hetzelfde is. Op alle gebied staat de mens centraal in de Horeca en een medewerker kan nog steeds het verschil maken. Probleemoplossend vermogen, passie en creativitieit kunnen dan ook volop worden aangesproken en een medewerkers krijgt veel verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Medewerkers in de Horeca houden van hun vak, de belevenis en de mensen die erin werken. Een baan in de horeca is geen werk maar een lifestyle.

Het Horeca landschap in Nederland is erg divers, snackbars of fastfood restaurants, bars, nachtclubs, congreslokaties, restaurants, de pizza courier, pensions en hotels, het valt allemaal onder Horeca. Al deze  Horeca bedrijven zijn ook om in te werken verschillend. Werktijden zijn anders, gewenste opleidingsniveau's verschillen, benodigde vaardigheden zijn anders, en overal zullen weer andere competenties worden gevraagd. Hoewel het minimum salaris per functie is vastgesteld via de CAO zijn ook de verdienste niet overal gelijk. Je zou kunnen zeggen dat er voor iedereen wel een plekje te vinden moet zijn in de Horeca.

De gast

De mensen die Horeca bedrijven bezoeken worden geen klant maar gast genoemd. Alles in de Horeca draait om de gast. Dit geldt voor de medewerkers die direct in contact staan met gasten, zoals de bediening,  maar zeker ook voor de ondersteunende afdelingen die geen, of minder direct contact hebben met gasten zoals bijvoorbeeld de keuken, de schoonkaak en kantoormedewerkers . Volgens de statistieken zal een gast met een slechte ervaring in de Horeca dit aan minstens 8 mensen doorvertellen en internet sites waarop gasten ervaringen met elkaar delen worden steeds vaker geraadpleegd door mensen die gebruik maken van Horeca bedrijven. Een tevreden gast is daarom van het allergrootste belang voor het voortbestaan van het bedrijf.

Iedere Horeca gast heeft verschillende verwachtingen en  behoeftes. Bovendien kunnen behoeftes en verwachtingen van één gast van uur tot uur veranderen. Om de gast tevreden te stellen is het daarom belangrijk dat horeca medewerkers gastgericht zijn. Dit betekent een goed inlevingsgevoel, zeer flexibel zijn, grote mensenkennis, goed kunnen luisteren en communiceren en het leuk vinden om iets voor andere mensen te kunnen betekenen.

Teamwerk

Een Horeca bedrijf bestaat uit verschillende afdelingen die elkaar allemaal nodig hebben om de Hoeca gast tevreden te stellen. Een horeca bedrijf is vaak  7 dagen per week geopend en bijna iedere afdeling bestaat daarom uit verschillende teams die op verschillende tijden werken. Het kunnen functioneren in een team, samenwerken met collega’s, meedenken met collega’s en het teambelang voor je eigen belang kunnen plaatsen zijn dan ook belangrijke eigenschappen van alle mensen die werkzaam zijn in de Horeca.

Internationale omgeving

Met name in de grote steden en in internationale hotels worden gasten ontvangen van verschillende nationaliteiten, bovendien werken in de Horeca ook vaak mensen die geen Nederlands spreken. Het spreken van andere talen en begrip voor andere culturen is in de Horeca daarom erg belangrijk.

Dynamisch en Afwisselend

In de Horeca is geen dag hetzelfde. Je weet meestal niet van tevoren hoeveel gasten je kunt verwachten en er gebeuren vaak onverwachte zaken. Onverwachte extra drukte of een zieke collega bijvoorbeeld mag echter geen invloed hebben op de dienstverlening naar een gast. Het is soms wel een uitdaging om de gast in deze situaties toch tevreden te stellen en daar komt dan veel flexibiliteit van de medewerkers bij kijken. Soms wat langer doorwerken als gepland, even helpen in andere afdelingen, diensten of vrije dagen wisselen om een werkrooster weer rond te krijgen of even een tandje harder werken zijn hier voorbeelden van.

E-mail service

Geef je voorkeuren aan en ontvang nieuwe vacatures gratis in je inbox.

Gratis vacature App

De laatste vacatures op je mobiel. Apps beschikbaar voor Android, Windows Phone, Iphone en Ipad.

Klik op het logo van je store en download de app nu:                             

Apple App StoreAndroid Market