Maak werk van je merk als werkgever
Door Pim van Dijk - 22 april 2025De krapte op de arbeidsmarkt voor de Horeca was voor Corona al heel groot, tijdens Corona zijn noodgedwongen veel medewerkers een baan gaan zoeken buiten de Horeca waarvan het maar de vraag is of die ooit weer terug gaan komen. Hierdoor is de krapte enorm groot geworden en toe nu toe niet veel ruimer geworden. Veel werkgevers in de Horeca zoeken een oplossing door dagen te gaan sluiten, stoppen met het serveren van lunch of door minder gasten toe te laten. Andere zoeken de oplossing in het aantrekken van dure ZZP-ers of uitzendkrachten. Voor de korte termijn zijn dat prima oplossingen maar dan is het wel belangrijk om ook aan een lange termijn oplossing te blijven werken.
Lange termijn werven
De arbeidsmarkt is krap maar er wordt nog wel steeds gewisseld van baan en dus ook gesolliciteerd. Wij zien nog steeds vacatures waarop meer dan 100 x wordt gesolliciteerd, bij andere vacatures kan dat ook nul zijn! Waarom is dat verschil zo groot? De kandidaat heeft veel keuze en is kritisch, maak dus werk van je merk als werkgever. Laat weten waarom je een goede werkgever bent, communiceer alle vacatures voor fulltime en parttime functies maar ook voor stageplaatsen, leerplaatsen, kansen voor zzp-ers, mogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, vakantiewerk voor studenten. Laat alle mooie kansen in je bedrijf zien en vertel iedere keer weer waarom je een goede werkgever bent. Bij Lange termijn werven kost het wellicht even tijd voordat het gaat opvallen maar mensen solliciteren graag bij bedrijven met een goede naam op de arbeidsmarkt en waar veel kansen geboden worden.
Employer branding
Met een permanente online aanwezigheid op de arbeidsmarkt kun je werken aan Employer branding. Hierbij geef je aan wat jouw bedrijf interessant maakt als werkgever en kun je werken aan een sterk werkgeversmerk. Het is ook belangrijk om dit in de social media te laten zien. Denk vanuit de werkzoekenden, gebruik geen sales teksten die bedoeld zijn om gasten aan te trekken. Gebruik aansprekende eigen foto’s en filmpjes. Geef aan wat de voordelen zijn van werken voor jouw organisatie, beter nog, laat medewerkers in een filmpje zeggen waarom ze zo graag bij je werken, waarom zij voor deze organisatie gekozen hebben. Denk vanuit de doelgroep voor de vacature en speel daarop in. Een student wil graag veel werken en geld verdienen in een gezellige omgeving, een kandidaat voor een fulltime baan zoekt zekerheid, pensioen opbouw en vaak opleidingen en carrière mogelijkheden. Een stagiaire wil graag veel leren etc. etc.
Dat kost veel tijd en veel geld zul je denken
Uiteraard moet je er goed over nadenken en input van verschillende kanten vragen. Er komen ook echt wel wat kosten bij kijken maar wat kost een dag sluiten? wat kost een uitzendkracht? Een zzp-er per uur? En hoeveel tijd ben je wel niet kwijt met inwerken en regelen van al die mensen? Dat ligt niet in verhouding met de kosten en tijdsinvestering voor Employer branding. Bovendien zul je er op langere termijn de vruchten van gaan plukken.
WerkenindeHoreca.nl kan ondersteunen
Een bekend wervingskanaal wat werkt met abonnementen waarbij je een vast scherp tarief betaalt voor onbeperkt vacatures plaatsen. Je krijgt een gratis profiel waarop je met foto’s, logo, tekst en filmpje bedrijf je bedrijf kan profileren, bovendien kun je per vacature ook een foto en filmpje toevoegen. Voor het maken van vacature teksten wordt een vacature tekst wizard aangeboden en sollicitaties gaan direct en exclusief naar het bedrijf die zelf de selectie en afhandeling doet. Vacatures worden doorgeplaatst naar verschillende kanalen op Internet en de groepen in de social media. Zo bereik je niet alleen actief werkzoekenden maar ook de passief werkzoekenden. Voor meer informatie klik op onderstaande link.



Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.Typ hier jouw bericht: