Kijk zover mogelijk vooruit met werving van Horeca personeel
Door Pim van Dijk - 27 mei 2024In een krappe arbeidsmarkt is er meer tijd nodig om de juiste mensen te vinden voor je bedrijf. Als er vacatures zijn loopt echter de werkdruk op en is er risico op nog meer verloop of omzetverlies omdat je noodgedwongen bent de bedrijfsvoering aan te passen. In actie komen op het moment dat een medewerkers ontslag neemt is dan eigenlijk te laat. Vooruit kijken is belangrijk, het werven van Horeca personeel zou een continue proces moeten zijn.
Werving Horeca personeel vooruit plannen
Bekijk regelmatig wie er mogelijk zouden kunnen gaan vertrekken of wie vervangen moeten gaan worden, neem vervolgens ruim de tijd voor de werving van deze komende Horeca vacatures:
- Is het mogelijk om openheid te vragen, kun je ongewenst vertrek nog voorkomen?
- Is het een optie om een langere opzegtermijn afspreken?
- Kun je in overleg met de medewerker de vacature eerder open zetten?
- Is er intern iemand geschikt voor de positie die vrij gaat komen?
- Heb je in je bestand een geschikte kandidaat?
- Komen er organisatorische veranderingen aan?
Probeer met stagiaires te werken
- Horeca stagiaires of leerling opleiden is leuk en tegelijkertijd creëer je een goede pool van toekomstige medewerkers.
- Niet alleen via de stagiaires zelf er is ook een lijntje naar hun kennissen en vrienden in de branche.
- Je raakt meer betrokken bij de Horeca opleidingen wat goed kan zijn voor je naamsbekendheid als werkgever in de branche.
Vacatures voor posities waarin veel verloop is blijvend publiceren
- Het is wel van belang dit uit te leggen aan medewerkers die nu werkzaam zijn in die posities.
- Een kandidaat is niet altijd per direct op zoek naar een nieuwe baan.
- Het kan handig zijn om iemand extra aan te nemen, boven de sterkte.
- Als je kandidaten niet per direct kan aannemen, blijf dan met hen in gesprek, maak ze enthousiast over je bedrijf en blijf contact houden.
- Bouw zo langzaam een netwerk van Horeca kandidaten op, blijf hen volgen via sociale media, informele contact momenten zoals bijvoorbeeld een borrel of een bijpraat met een kop koffie. Probeer ze op een of andere manier te betrekken bij het bedrijf.
Kijk goed naar welk kanaal past bij welke vacature
Bijvoorbeeld WerkenindeHoreca.nl en WerkenineenHotel.nl zijn specialisten in werving van Horeca en Hotel personeel in Nederland. Zij werken met abonnementen waarmee je voor een scherp vast tarief onbeperkt vacatures kunt plaatsen en zelf je account kunt beheren. Kandidaten reageren via het kanaal direct naar de werkgever die de kandidaten selecteert.
Maak werk van je reputatie als werkgever
- Laat de markt zien welke interessant carrière mogelijkheden er binnen jouw bedrijf zijn en communiceer alle vacatures en stageplaatsen.
- Geef bij iedere vacature aan wat jouw bedrijf uniek maakt als werkgever, zie ook onze eerdere blog over employee value proposition
- Plaats ook met enige regelmaat een post in de sociale media waaruit goed werkgeverschap blijkt.
- Meer over werkgeversmerk op een eerdere blog op onze website.
Het begint allemaal bij de huidige werknemers
Het is altijd beter te voorkomen dan te genezen. Regelmatig de tijd nemen voor je medewerkers, informele gesprekken voeren en op de vaste momenten ook de formele gesprekken voeren zodat je een goed beeld hebt van wat de (persoonlijke) behoeftes en ambities zijn. Sommige willen meer uitgedaagd worden, andere hebben nog veel te leren. Soms spelen er persoonlijke zaken waarop een werkgever goed kan inspelen en daarmee de medewerker voor langere tijd kan binden.
- Blijf altijd met de individuele medewerkers in gesprek, formeel en informeel.
- Neem in die gesprekken ook de ambities mee, de plannen voor de toekomst en de persoonlijke uitdagingen/ omstandigheden.
- Ondersteun de groei wensen van de Horeca medewerkers naar de toekomst toe. Zorg voor opleidingen en coaching, intern en/ of extern
- Als een medewerker vertrekt, kijk dan eerst of er een interne kandidaat hiervoor beschikbaar is. Geef intern ook aan dat bestaande medewerkers uitgenodigd worden te solliciteren.
- Bij het aannemen van nieuwe kandidaten zou de voorkeur uit moeten gaan naar kandidaten die nog iets kunnen leren in jouw bedrijf. Als er weinig uitdaging is zal het verloop hoger zijn..
- Vraag bestaande medewerkers om kandidaten uit hun vrienden en kennissenkring aan te dragen
- Je kan overwegen een bonusbedrag aan te bieden voor het aandragen van geschikte horeca kandidaten.
- Organiseer een borrel voor medewerkers met kandidaten die zij zouden willen aandragen.
- Vraag medewerker om openstaande vacatures te delen in de sociale media, zij hebben vaak een netwerk binnen de Horeca en/of Hotellerie en kunnen nieuwe kandidaten een goede referentie geven van de werkgever.



Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.Typ hier jouw bericht: